Skuteczne Wdrażanie Innowacji w Podmiotach Leczniczych (INNO)
2024-02-21 2025-02-13 11:19Skuteczne Wdrażanie Innowacji w Podmiotach Leczniczych (INNO)
Skuteczne wdrażanie innowacji w podmiotach leczniczych (INNO)
dwusemestralne studia podyplomowe

Anna Tybińkowska, MBA - Kierownik merytoryczny kierunku INNO
Doktorantka Wydziału Zarządzania PG, dyrektorka zarządzająca Centrum Onkologii i Radioterapii Nu-Med Affidea Group, inspiratorka zmian w ochronie zdrowia, entuzjastka podejścia procesowego i Lean Thinking. Ekspertka jakości w ochronie zdrowia. Współtwórczyni metodyki BQMM®, współautorka metodyki oraz kluczowych dokumentów HB-HTA w Polsce. Absolwentka licznych studiów, kursów, treningów (m.in. certyfikaty ITIL, PMO, MSP) z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia oraz jakości w ochronie zdrowia. Lean Healthcare Master – Lean Trener w medycynie. Wykładowczyni i szkoleniowiec. Współautorka artykułów i publikacji. Współzałożycielka Stowarzyszenia Profilaktyki Onkologicznej WyprzedzićRaka.pl. Jej zaangażowanie i wiedza zapewnią wysoki poziom realizacji programu oraz zagwarantują Państwu merytoryczną wartość i inspirujące zajęcia.
Grupa docelowa
Kadra Menadżerska i Pracownicy Podmiotów Leczniczych:
Osoby odpowiedzialne za kierowanie i operacyjne zarządzanie placówkami medycznymi, poszukujące innowacyjnych rozwiązań w zakresie organizacji pracy, efektywności procesów oraz dostosowania do zmian rynkowych. Specjaliści/stki pełniący/e kluczowe role w strukturze menadżerskiej podmiotów leczniczych chcący zdobyć wiedzę z zakresu nowoczesnych strategii zarządzania, innowacji i doskonalenia procesów w opiece zdrowotnej.
Pracownicy Działów IT Podmiotów Leczniczych:
Specjaliści/stki ds. informatyki związani/e z sektorem zdrowia, poszukujący narzędzi i rozwiązań informatycznych wspierających innowacje w obszarze świadczenia usług medycznych.
Kadra Medyczna Podmiotów Leczniczych:
Lekarze/lekarki, pielęgniarze/pielęgniarki i inni pracownicy medyczni, pragnący zrozumieć i wdrożyć innowacyjne podejścia w obszarze opieki nad pacjentem, diagnostyki i leczenia.
Wymagania od Uczestników i Uczestniczek
- Uczestnicy/Uczestniczki powinni/y być związani/e zawodowo z sektorem ochrony zdrowia i posiadać minimum trzyletnie doświadczenie zawodowe
- Kadra menadżerska powinna posiadać minimum trzyletnie doświadczenie w zarządzaniu podmiotami leczniczymi
- Specjaliści ds. IT powinni być zaznajomieni z branżowymi aspektami informatyki medycznej
- Kadra medyczna powinna być aktywnie związana zawodowo z sektorem ochrony zdrowia i posiadać minimum trzyletnie doświadczenie zawodowe w tym sektorze
- Uczestnicy/Uczestniczki powinni/y wykazać się znajomością języka angielskiego co najmniej na poziomie B2 (zgodnie z klasyfikacją Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego)
Szczegółowy wykaz niezbędnych dokumentów znajduje się na stronie Internetowej Rejestracji Kandydatów (irk.amisns.edu.pl) w sekcji dedykowanej zapisom na kierunek INNO.
Przebieg studiów
Program studiów obejmuje:
- zajęcia teoretyczne realizowane on-line,
- zajęcia praktyczne realizowane w trybie hybrydowym, w tym dwie wizyty studyjne w trakcie każdej edycji studiów.
Łącznie zaplanowanych jest 160 godzin zajęć, w tym:
28 godzin wykładowych,
132 godziny warsztatów.
Wybrane zajęcia będą prowadzone w języku angielskim.
Studia rozpoczną się w marcu 2025 roku i potrwają do lutego 2026 roku.
Program studiów podzielony jest na sześć modułów tematycznych:
Moduł I Innowacje: 20 godzin (w tym 4 godziny wykładów i 16 godzin warsztatów).
Moduł II Identyfikacja problemu i poszukiwanie rozwiązania: 16 godzin warsztatów.
Moduł III Projektowanie innowacji: 16 godzin warsztatów.
Moduł IV Kompleksowa ocena innowacji: 36 godziny (w tym 4 godziny wykładów i 32 godzin warsztatów).
Moduł V Wdrażanie innowacji: 24 godzin (w tym 16 godzin warsztatów, 8 godzin warsztatów w trakcie wizyty studyjnej).
Moduł VI Zarządzanie innowacjami: 48 godzin (w tym 20 godzin wykładów, 8 godzin warsztatów w trakcie wizyty studyjnej).
Program kierunku obejmuje dwie wizyty studyjne, które umożliwią uczestnikom poznanie innowacyjnych rozwiązań w różnych środowiskach medycznych.
Uczestnicy wizyt będą mieli okazję:
- Poznać praktyczne zastosowania nowoczesnych technologii medycznych.
- Zrozumieć procesy zarządzania innowacjami w dużych i kompleksowych jednostkach medycznych.
- Nawiązać kontakty z profesjonalistami zaangażowanymi w rozwój i wdrażanie nowych metod w ochronie zdrowia.
Wizyty te stworzą środowisko sprzyjające wymianie doświadczeń, praktycznej nauce oraz inspiracji do wdrażania zmian w placówkach medycznych uczestników. Wizyta jest kluczowym elementem programu studiów, umożliwiającym zdobycie wiedzy w międzynarodowym i krajowym kontekście.
Pierwsza wizyta odbędzie się w jednym z czołowych ośrodków europejskich, znanym z zaawansowanej diagnostyki obrazowej oraz nowoczesnych metod leczenia onkologicznego. Ośrodek ten wyróżnia się dużą skalą działania, szerokim dostępem do najnowszych technologii i bogatym doświadczeniem w zakresie innowacji w ochronie zdrowia. Druga wizyta zostanie zorganizowana w jednym z wiodących ośrodków krajowych, specjalizującym się w radioterapii i wdrażaniu nowoczesnych technologii. Placówka ta od lat realizuje innowacyjne projekty technologiczne oraz metody zarządzania, takie jak Lean Healthcare i metodyka HB-HTA (Hospital-Based Health Technology Assessment).
Program obejmie:
- Wizytę zagraniczną we Włoszech – w renomowanym ośrodku grupy Affidea, lidera w dziedzinie diagnostyki obrazowej i leczenia radioterapeutycznego.
- Wizytę krajową w Elblągu – w Centrum Radioterapii i Onkologii Nu-Med Affidea Group.
Harmonogram zjazdów stacjonarnych realizowanych w Akademii Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych przy ul. Lotniczej 2:
- 14 marca 2025 r., godz. 15:00 – 19:00 (piątek) – wykład
- 15 – 16 marca 2025 r., godz. 9:00 – 17:00 (sobota – niedziela) – warsztaty
- 13 grudnia 2025 r., godz. 9:00 -13:00 (sobota) – wykład
- 14 grudnia 2025 r., godz. 9:00 – 15:00 (niedziela) – warsztaty
Harmonogram zajęć on-line
- 22 – 23 marca 2025 r., godz. 9:00 – 17:00 (sobota – niedziela) – warsztaty
- 26 – 27 kwietnia 2025 r., godz. 9:00 – 17:00 (sobota – niedziela) – warsztaty
- 16 maj 2025 r. , godz. 15:00 – 19:00 (piątek) – wykład
- 17 – 18 maja 2025 r., godz. 9:00 – 17:00 (sobota – niedziela) – warsztaty
- 14 – 15 czerwca 2025 r., godz. 9:00 – 17:00 (sobota – niedziela) – warsztaty
- 6 – 7 września 2025 r., godz. 9:00 – 17:00 (sobota – niedziela) – warsztaty
- 4 października 2025 r., godz. 9:00 – 13:00 wykład; 13:00- 17:00 – warsztaty
- 5 października 2025 r., godz. 13:00 – 17:00 – warsztaty
- 15 listopada 2025 r., godz. 9:00 – 17:00 (sobota) – wykład
- 16 listopada 2025 r., godz. 9:00 – 17:00 (niedziela) – warsztat
Wizyta studyjna Centrum Radioterapii i Onkologii w Elblągu
- 20 września 2025 r., godz. 9:00 – 17:00 (sobota)
Wizyta studyjna w ośrodku Affidea we Włoszech
- 17 – 19 października 2025 r., godz. 9:00 – 17:00 (piątek – niedziela)
Zakończenie, rozdanie dyplomów – 10.01.2026 r.
Tematyka zajęć
- Innowacje: podczas realizacji pierwszego z modułów zostaną przybliżone definicje innowacji oparte na uznanym podręczniku Oslo Manual, oraz wytyczne międzynarodowe, takie jak WHO, dotyczące wdrażania innowacji. Podczas zajęć omówione zostaną aspekty regulacyjne, systemowe i prawne związane z innowacjami (ze szczególnym uwzględnieniem wyrobów medycznych), w tym Unijne Rozporządzenie w sprawie wyrobów medycznych (z ang. Medical Device Regulation MDR) oraz RODO. Uczestnicy i Uczestniczki poznają pojęcie poziomu gotowości technologii (TRL) i standardy wymiany informacji w oparciu o Health Level Seven (HL7), a także metodologię Problem-based learning (PBL), która stanowi fundament do dalszej nauki.
Liczba zajęć: 16 godzin (w tym 2 godziny wykładów i 14 godzin warsztatów) - Identyfikacja problemu i poszukiwanie rozwiązania: realizacja drugiego z modułów rozpocznie się od identyfikacji i definiowania problemów, które leżą u podstaw potrzeby wdrożenia innowacji. Uczestnicy i Uczestniczki przejdą przez proces planowania zarządzania danymi, obserwacji i zbierania danych, a także zrozumienia wpływu kultury organizacyjnej na wdrażanie zmian. Poznają narzędzia takie jak problem identification i problem solving, oraz pod okiem wykwalifikowanej kadry zajmą się poszukiwaniem rozwiązań poprzez mapowanie interesariuszy, analizę ich potrzeb, wymagań oraz analizę biznesową i inżynierię wymagań. Liczba zajęć: 16 godzin warsztatów
- Projektowanie innowacji: zajęcia realizowane w ramach trzeciego modułu skupią się na procesie projektowania innowacji, wykorzystując metodyki takie jak design thinking i service design. Uczestnik/Uczestniczka dowie się, jak wybierać innowacje opierając się na wybranych kryteriach i dowodach naukowych, a także jakie narzędzia mogą wspierać ten proces. Liczba zajęć: 16 godzin warsztatów
- Kompleksowa ocena innowacji: realizacja czwartego z modułów skupi się na ocenie innowacji z wykorzystaniem narzędzi takich jak HB-HTA (z ang. Hospital-based Health Technology Assessment). Uczestnicy/Uczestniczki skupią się na analizie efektywności klinicznej i kosztowej, wpływie na budżet i organizację, a także na udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej. Poznają także metodykę unijnego projektu AdhopHTA, która wspiera ten proces. Liczba zajęć: 34 godziny (w tym 4 godziny wykładów i 30 godzin warsztatów)
- Wdrażanie innowacji: w tym module Uczestnicy i Uczestniczki dowiedzą się, jak skutecznie wdrażać innowacje poprzez pilotaże, wykorzystując wskaźniki do ewaluacji i ciągłego doskonalenia w oparciu o cykl Deminga PDCA (z ang. Plan, Do, Check, Act) i SDCA (z ang. Standarize, Do, Check, Act). Omówiony zostanie również wpływ innowacji na środowisko oraz wytyczne Celów Zrównoważonego Rozwoju (z ang. Sustainability Development Goals SDG) ONZ i WHO. Liczba zajęć: 40 godzin (w tym 2 godziny wykładów, 14 godzin warsztatów, 24 godziny warsztatów w trakcie zagranicznej wizyty studyjnej)
- Zarządzanie innowacjami: podczas realizacji szóstego z modułów zostaną omówione tematy zarządzania innowacjami, takie jak start-upy medyczne, komercjalizacja innowacji, zarządzanie prawami własności intelektualnej, zmianą i kulturą organizacyjną, Lean management, a także ewaluacja i modyfikacja wdrożeń. Liczba zajęć: 58 godzin (w tym 8 godzin wykładów, 26 godzin warsztatów, 24 godziny warsztatów w trakcie zagranicznej wizyty studyjnej).
Warunki uzyskania dyplomu
Warunki przystąpienia do egzaminu na zakończenie studiów podyplomowych INNO:
Warunkiem koniecznym do przystąpienia do egzaminu końcowego jest uczestnictwo w 80% wszystkich zajęć.
Egzamin końcowy odbędzie się podczas ostatniego zjazdu.
Elementami egzaminu końcowego są:
- indywidualna prezentacja zaprojektowanego unikalnego rozwiązania dotyczącego innowacji, możliwego do wdrożenia we własnej organizacji (w szczególności w podmiocie leczniczym – szpitalu).
Wiedza umiejętności i kompetencje
Uczestnik/ Uczestniczka dowie się:
- czym są innowacje (w szczególności jakie są uwarunkowania regulacyjne, systemowe i prawne dot. innowacji) i w jaki sposób je wdrażać,
- czym jest metodologia problem-based learning, metoda design thinking oraz service design, jakie są narzędzia lean management,
- w jaki sposób identyfikować problemy występujące w firmie (organizacji, podmiocie leczniczym) / procesie oraz sposoby ich rozwiązania,
- w jaki sposób wdrażać innowacje, w szczególności z wykorzystaniem pilotaży oraz metodyki Szpitalnej Oceny Technologii Medycznych (z ang. Hospital-based Health Technology Assessment, w skrócie HB-HTA), w szczególności innowacyjnych technologii medycznych,
- w jaki sposób skomercjalizować wdrożone innowacje,
- w jaki sposób przeprowadzić zmianę w podmiocie publicznym,
- w jaki sposób zidentyfikować i wdrożyć usprawnienia procesowe z wykorzystaniem narzędzi lean management.
Uczestnik/ Uczestniczka będzie potrafił(a):
- zidentyfikować problemy w firmie (organizacji, podmiocie leczniczym) / procesie i znaleźć ich rozwiązanie,
- zaprojektować i wdrożyć innowacyjny produkt lub usługę oraz ją skomercjalizować,
- zaprojektować i przeprowadzić pilotaż innowacyjnego rozwiązania,
- wdrożyć zmianę w całej firmie (organizacji, podmiocie leczniczym) lub w wybranym procesie,
- zastosować w praktyce narzędzia lean management oraz techniki problem-based learning, design thinking oraz service design.
Uczestnik/ Uczestniczka:
- będzie prezentował(a) otwartą postawę wobec wdrażania zmian, w szczególności innowacyjnych produktów lub usług,
- będzie podejmował(a) decyzje w oparciu o analizę danych, w tym danych źródłowych (evidence-based decision making),
- będzie projektował(a) zmiany oraz usprawnienia z wykorzystaniem sprawdzonych technik, np. lean management, problem-based learning, design thinking oraz service design,
- będzie dążył(a) do ciągłego doskonalenia produktów i usług dostarczanych klientom w oparciu o zidentyfikowaną potrzebę klienta,
- będzie zgłaszał(a) lub likwidował(a) zidentyfikowane marnotrawstwa (zgodnie z metodyką lean management), by zwiększać wartość dostarczaną klientowi (w szczególności pacjentowi).