Dobra Praktyka Badań Klinicznych dla Badaczki i Badacza (KLIN-BAD)
2024-02-23 2025-04-02 9:52Dobra Praktyka Badań Klinicznych dla Badaczki i Badacza (KLIN-BAD)
Badania kliniczne i biobankowanie (KLIN-BAD)
trzysemestralne studia podyplomowe

Ewa Schmidt - Kierownik merytoryczny kierunku KLIN-BAD
Ewa Schmidt, absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, wieloletni pracownik Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, w obszarze projektów B+R oraz niekomercyjnych badań klinicznych. Project Manager w niekomercyjnych badaniach klinicznych. Obecnie Główny Specjalista ds. projektów w AMiSNS. Absolwentka licznych studiów, w tym Studiów Podyplomowych „Niekomercyjne Badania Kliniczne – projektowanie, realizacja i zarządzanie” oraz wielu kursów i szkoleń z zakresu badań klinicznych organizowanych m.in. przez Agencję Badań Medycznych. W wolnym czasie pasjonatka układania puzzli, zwłaszcza tych powyżej 1000 elementów oraz dobrej literatury.
Grupa docelowa
- Absolwenci kierunków medycznych
- Lekarze, farmaceuci, pielęgniarki oraz inni specjaliści z zakresu nauk medycznych, którzy chcą poszerzyć swoje kompetencje w zakresie badań klinicznych i biobankowania.
- Pracownicy szpitali, klinik, laboratoriów medycznych, którzy chcą zdobyć wiedzę na temat organizacji i prowadzenia badań klinicznych.
- Absolwenci kierunków biologicznych i biotechnologicznych
- Biolodzy, biotechnolodzy, chemicy i specjaliści z dziedziny nauk biologicznych, którzy chcą zgłębić tematykę badań biomedycznych oraz biobankowania.
- Osoby pracujące w laboratoriach badawczych, biotechnologicznych firmach, które planują rozwój kariery w kontekście zbierania, przetwarzania i analizowania próbek biologicznych.
- Specjaliści z zakresu farmacji
- Farmaceuci, którzy pracują w branży farmaceutycznej i chcą poszerzyć swoje umiejętności w zakresie badań klinicznych oraz zarządzania biobankami.
- Osoby zajmujące się rozwojem nowych leków, które chcą zdobyć praktyczną wiedzę na temat badań klinicznych i przechowywania próbek.
- Specjaliści z zakresu bioinformatyki i analizy danych
- Osoby zajmujące się analizą danych biomedycznych i bioinformatycznych, które chcą zdobyć dodatkową wiedzę w zakresie badań klinicznych i biobankowania.
- Data scientists, analitycy danych, którzy pracują z danymi biomedycznymi i chcą zdobyć umiejętności związane z organizowaniem badań klinicznych.
- Pracownicy przemysłu farmaceutycznego, biotechnologicznego i CRO
- Osoby pracujące w firmach farmaceutycznych, biotechnologicznych oraz w organizacjach zajmujących się zlecaniem i prowadzeniem badań klinicznych (Contract Research Organizations – CRO), które chcą pogłębić swoją wiedzę na temat procedur i zarządzania badaniami.
- Menedżerowie projektów badawczych, koordynatorzy badań klinicznych, osoby odpowiedzialne za organizację i zarządzanie badaniami.
- Specjaliści zajmujący się zarządzaniem badaniami klinicznymi
- Osoby pracujące jako koordynatorzy badań, menedżerowie projektów, którzy chcą uzyskać specjalistyczną wiedzę na temat prowadzenia badań klinicznych i zarządzania biobankami.
- Pracownicy instytucji zajmujących się oceną zgodności z regulacjami prawnymi oraz jakości badań (np. audytorzy, inspektorzy).
- Naukowcy i badacze z innych dziedzin
- Osoby prowadzące badania naukowe w dziedzinach pokrewnych, takich jak biologia molekularna, genetyka, medycyna precyzyjna, którzy chcą rozszerzyć swoje kompetencje w obszarze badań klinicznych i biobankowania.
- Badacze planujący realizację projektów naukowych, które wymagają współpracy z biobankami lub przeprowadzenia badań klinicznych.
Wymagania od uczestników i uczestniczek
– od kandydatów/ek oczekujemy wyższego wykształcenia, głównie w obszarze biomedycznym (lekarze, pielęgniarki, farmaceuci, diagności laboratoryjni, itp.)
– nie wykluczamy kandydatów posiadających wyższe wykształcenie w innych obszarach, ale w tym przypadku wymagane jest co najmniej dwu letnie doświadczenie w pracy w obszarze biomedycznym (Koordynatorzy badań klinicznych, Monitorzy badań klinicznych, itp.)
Przebieg studiów
Program studiów obejmuje 23 zjazdy w ciągu trzech semestrów, w tym:
– zajęcia teoretyczne realizowane on-line
– zajęcia praktyczne realizowane w trybie hybrydowym, w tym dwudniowa wizyta studyjna, w trakcie każdej edycji studiów
Łącznie zaplanowane są 352 godziny, w tym:
158 godzin wykładów
194 godziny warsztatów
W trakcie studiów zaplanowane są trzy certyfikowane szkolenia.
Program studiów podzielony jest na VI modułów tematycznych:
Moduł I – Etyczne i prawne aspekty prowadzenia badań klinicznych (w tym 22 godziny wykładów i 2 godziny warsztatów)
Moduł II – Projektowanie i rejestracja badania klinicznego (w tym 24 godziny wykładów i 32 godziny warsztatów)
Moduł III – Zarządzanie badaniem klinicznym (w tym 32 godziny wykładów i 40 godzin warsztatów)
Moduł IV – Główny badacz, Koordynator, Centrum Wsparcia Badań Klinicznych (w tym 16 godzin wykładów i 16 godzin warsztatów)
Moduł V – Biobankowanie (w tym 64 godziny wykładów i 84 godziny warsztatów)
Moduł VI – Umiejętności praktyczne. Projekt własny. Prezentacje. (20 godzin warsztatów)
Zaplanowano dwudniową wizytę studyjną w jednym z krajowych Centrów Wsparcia Badań Klinicznych, która odbędzie się w II kwartale 2026 r. Termin wizyty może przypaść na dni robocze. Termin jest zależny od instytucji, w której odbędzie się wizyta. Studenci otrzymają zwrot kosztów dojazdu i noclegu.
I edycja studiów rozpocznie się w marcu 2025 r. i potrwa do czerwca 2026 r.
II edycja studiów rozpocznie się w październiku 2025 r. i potrwa do lutego 2027 r.
I EDYCJA:
Harmonogram zjazdów stacjonarnych:
Zjazdy stacjonarne będą realizowane w godz. 9:00 – 17:00.
- 29 – 30 marca 2025 r. (sobota–niedziela)
- 12 – 13 kwietnia 2025 r. (sobota – niedziela)
- 4-5 października 2025 r. (sobota – niedziela)
- 20–21 grudnia 2025 r. (sobota–niedziela)
- 10-11 stycznia 2026 r. (sobota – niedziela)
- 24-25 stycznia 2026 r. (sobota – niedziela)
- 28 lutego – 1 marca 2026 r. (sobota – niedziela)
- 28–29 marca 2026 r. (sobota–niedziela)
- 11-12 kwietnia 2026 r. (sobota – niedziela)
- 25-26 kwietnia 2026 r. (sobota – niedziela)
Harmonogram zajęć on-line:
Zajęcia on-line będą realizowane w godz. 9:00 – 17:00
- 1–2 marca 2025 r. (sobota–niedziela)
- 15–16 marca 2025 r. (sobota–niedziela)
- 26–27 kwietnia 2025 r. (sobota–niedziela)
- 10–11 maja 2025 r. (sobota–niedziela)
- 24–25 maja 2025 r. (sobota–niedziela)
- 7-8 czerwca 2025 r. (sobota – niedziela)
- 18-19 października 2025 r. (sobota – niedziela)
- 8 – 9 listopada 2025 r. (sobota-niedziela)
- 22–23 listopada 2025 r. (sobota–niedziela)
- 6–7 grudnia 2025 r. (sobota–niedziela)
- 14-15 marca 2026 r. (sobota – niedziela)
Tematyka studiów
TEMATYKA ZAJĘĆ
- Etyczne i prawne aspekty badań klinicznych: podczas realizacji I modułu studenci poznają historię badań klinicznych w Polsce i na świecie. Omówione zostaną kluczowe przepisy prawne i regulacje dotyczące rozpoczęcia i prowadzenia badań klinicznych, w tym związane z procedurami, protokołami i rekrutacją pacjentów, itp. Umowy i dokumentacja prawna w procesie badania klinicznego. Etyka i zasady etyczne w prowadzeniu badań klinicznych: Wyjaśnienie etycznych wytycznych i standardów, jakie powinny być przestrzegane przez badaczy w trakcie badań klinicznych, włączając w to etyczne aspekty rekrutacji, uzyskiwania świadomej zgody na udział i raportowania wyników. Poruszone będą aspekty ochrony danych osobowych.
W ramach modułu I możliwe będzie uzyskanie Certyfikatu GCP (Good Clinical Practice).
Liczba zajęć: 20 godzin wykładów i 2 godziny warsztatów.
- Projektowanie i rejestracja badania klinicznego: omówiony zostanie proces przygotowania protokołu badania klinicznego, w tym wybór metod badawczych, przygotowanie budżetu badania klinicznego oraz rejestracji badania klinicznego. Studenci zapoznają się metodami zarządzania badaniami klinicznymi, poznają ryzyka jakie mogą pojawić się w trakcie realizacji badania i jak nimi zarządzać i jak je minimalizować. Ważnym elementem zajęć będzie omówienie tematyki jakości w badaniach klinicznych.
Liczba zajęć: 24 godziny wykładów i 32 godziny warsztatów.
- Zarządzanie badaniem klinicznym: w ramach modułu III studenci będą mogli dowiedzieć się jaką rolę w badaniach klinicznych pełni Sponsor badania, czym jest Contract Research Organization. Omówione zostanie znaczenie procesu zbierania danych z badań klinicznych i obserwacyjnych, w oparciu o technologię elektronicznych formularzy raportujących (eCRF). Przeprowadzone zostaną warsztaty z zakresu użytkowania oprogramowania dostawcy zewnętrznego. Studenci poznają tajniki negocjowania umów, zarówno z perspektywy ośrodka badawczego jak i zespołu badawczego. Omówiona zostanie strategia rekrutacji uczestników do badania klinicznego, kryteriów włączenia i wyłączenia, procedur skriningowych oraz zapewnienie odpowiedniej liczby pacjentów dla badania.
Wykładowca wyjaśni kluczowe etapy procesu uzyskiwania świadomej zgody na uczestnictwo w badaniu klinicznym, a także omówi etyczne aspekty tego procesu. Omówione zostaną procedury monitorowania i raportowania działań niepożądanych oraz innych zagrożeń dla bezpieczeństwa uczestników badania klinicznego stosujących badany produkt leczniczy. Studenci dowiedzą się, czym jest odstępstwo od protokołu i jakie są tego konsekwencje, jak wygląda proces rozliczenia ośrodka badawczego, na czym polega monitoring badania klinicznego oraz na czym polega proces raportowania wyników badania klinicznego i ich publikacja.
Liczba zajęć: 32 godziny wykładów i 40 godzin warsztatów
- Główny badacz, koordynator, centrum wsparcia badań klinicznych: studenci zapoznają się z rolą i obowiązkami Głównego Badacza, Koordynatora w badaniach klinicznych oraz dowiedzą się czym jest Centrum Wsparcia Badań Klinicznych. W ramach tego modułu zostanie przeprowadzona dwudniowa wizyta studyjna w jednym z CWBK w Polsce.
Liczba zajęć: 16 godzin wykładów i 16 godzin warsztatów.
- Biobankowanie: studenci zapoznają się z ideą biobankowania, poznają nowoczesne narzędzia w zarządzaniu biobankiem. Omówione zostaną prawne i etyczne aspekty pobierania ludzkiego materiału biologicznego. Przedstawione zostanie funkcjonowanie biobanków w Polsce i Europie. W ramach zajęć warsztatowych zostaną przeprowadzone dwa szkolenia: w zakresie wymagań normy ISO 9001:2015 – zarządzanie jakości oraz w zakresie wymagań Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wg ISO/IEC 27001:2022. Szkolenia zostaną zakończone uzyskaniem certyfikatów. Studenci dowiedzą się czym jest gromadzenie danych zagregowanych a danych rozporoszonych – BBMRI-ERIC i co oznacza podejście europejskie do danych, czym są wysokorozdzielcze dane obrazowe – biobankowanie danych obrazowych oraz czym jest wirtualny mikroskop.
Liczba zajęć: 64 godziny wykładów i 84 godziny warsztatów
- Umiejętności praktyczne. Projekt własny. Prezentacje: W ramach modułu VI studenci przedstawią przygotowaną w grupach 2-3 osobowych prezentację opartą na literaturze przedmiotu oraz studium przypadku obejmującego tematykę przeprowadzonych zajęć.
Liczba zajęć: 20 godzin warsztatów
Wykładowcy
Prof. dr hab. Jakub Pawlikowski – absolwent Wydziału Lekarskiego Akademii Medycznej w Lublinie oraz wydziału Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Ukończył również studia doktoranckie na Wydziale Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL. Pracuje jako profesor w Katedrze Nauk Humanistycznych i Medycyny Społecznej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe jako nauczyciel akademicki, badacz i menedżer. Pracował w Katedrze Etyki i Filozofii Człowieka Uniwersytetu Medycznego w Lublinie (2008-2016), następnie był kierownikiem Katedry Medycyny Społecznej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie (2017-2019) i dziekanem Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie (2019-2020). Był również profesorem wizytującym w T.H. Chan School of Public Health, Harvard University, Boston, USA (2016-2017). Jest członkiem założycielem Polskiego Towarzystwa Bioetycznego, wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Opieki Duchowej w Medycynie. Posiada doświadczenie w pracy w międzynarodowych gremiach eksperckich (EUREC- European Network of Research Ethics Committees, BBMRI.ERIC – członek zespołu ekspertów ds. etyki, prawa i kwestii społecznych w Biobanking and Biomolecular Resources Research Infrastructure – European Research Infrastructure Consortium) oraz krajowych zespołach eksperckich powołanych przez towarzystwa naukowe (Polskie Towarzystwo Internistów, Polskie Towarzystwo Pediatryczne) i instytucje państwowe (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji). Jest również członkiem Rad Naukowych: Narodowego Instytutu Kardiologii, Polskiego Instytutu Medycyny Opartej na Faktach oraz Centrum Bioetyki przy Naczelnej Radzie Lekarskiej. Od 2023 roku jest członkiem Naczelnej Komisji Bioetycznej. Jest autorem i współautorem ponad 150 artykułów naukowych w polskich i zagranicznych czasopismach naukowych, autorem lub współautorem 3 monografii. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje na etyce medycznej, etyce badań, prawie medycznym i duchowości w ochronie zdrowia.
Dr Dorota Krekora-Zając – Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Szkołę Prawa Włoskiego i Europejskiego organizowaną przez Uniwersytet w Katanii oraz podyplomowa studia z Kanonicznego Prawa Małżeńskiego organizowane przez Uniwersytet Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie. Jest radczynią prawną i adiunktką w Katedrze Prawa Cywilnego Porównawczego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w prawie cywilnym, prawnych aspektach prowadzenia badań biomedycznych, biobankowania oraz przetwarzania danych osobowych (w tym wdrażaniem RODO oraz pracami nad EHDS). Jest autorką szeregu publikacji z zakresu prawa cywilnego, prawa biomedycznego, prawa ochrony danych osobowych oraz prawa rodzinnego. Współpracuje z biobankami polskimi i europejskimi w ramach konsorcjum BBMRI.pl, Polskiej Sieci Biobanków oraz BBMRI-ERIC (Biobanking and Biomolecular Recourse European Research Infrastructure). W ramach prac w grupie ELSI BBMRI.pl współtworzyła projekt kodeksu postępowania dla biobanków w Polsce oraz założenia do ustawy o biobankowaniu, w tym przygotowywała opinie prawne dot. Biobankowania. Jest prelegentką na wielu konferencjach krajowych i międzynarodowych. Prowadzi szkolenia i warsztaty z prawnych aspektów prowadzania badań biomedycznych, normy ISO 20387:2018, prawnych aspektów przetwarzania danych osobowych oraz biobankowania. W ramach konsorcjum BBMRI.ERIC współtworzy kodeks postepowania dla badań dotyczący zdrowia. Prowadzi międzynarodowe badania nad europejskimi zasadami funkcjonowania komisji bioetycznych w ramach grupy TF Rec pod przewodnictwem Sary Casati. Jest członkiem grupy ELSI oraz ELSI Helpdesk BBMRI. ERIC. Brała udział w amerykańskich projektach badawczych: International Direct-to-Participant (DTP) Genomic Research oraz General Principles of Ethical Conduct of Health Research Involving Children finansowanych przez U.S. National Institutes of Health oraz w projektach europejskich takich jak CHIP ME Citizen’s Health through public-private Initiatives: Public health, Market and Ethical perspectives – CHIP ME (COST Action IS1303).
Prof. dr hab. n med. Leszek Kalinowski – jest doświadczonym badaczem w dziedzinie chemii klinicznej i medycyny laboratoryjnej. Jest profesorem medycyny na Uniwersytecie Medycznym w Gdańsku (GUMed), a także profesorem w Katedrze Mechaniki Materiałów i Konstrukcji, Centrum BioTechMed na Politechnice Gdańskiej, Fahrenheit Union of Universities w Gdańsku, Polska. Jest kierownikiem Zakładu Medycznej Diagnostyki Laboratoryjnej i Katedry Analityki Klinicznej w GUMed. Jest pionierem biobankowania w Polsce i współzałożycielem Polskiej Sieci Biobankowania BBMRI.pl (Biobanking and BioMolecular Resources Research Infrastructure in Poland), a także Fahrenheit’s Biobank BBMRI.pl w GUMed. W latach 2016-2021 pełnił funkcję zastępcy krajowego koordynatora ds. biobankowania i krajowego współprzedstawiciela Konsorcjum Polskiej Sieci Biobanków (BBMRI.pl). Obecnie pełni funkcję krajowego koordynatora ds. chorób rzadkich w Polsce i jest aktywnym członkiem wielu grup roboczych w BBMRI.eu. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na nowych podejściach do medycyny spersonalizowanej w chorobach cywilizacyjnych, w szczególności pogłębianiu podstawowej wiedzy na temat patofizjologii śródbłonka, a także umożliwieniu ukierunkowanej diagnostyki molekularnej i interwencji farmakologicznych. Posiada duże doświadczenie w przedklinicznych i klinicznych badaniach translacyjnych, w tym we współpracy międzynarodowej z wiodącymi ośrodkami akademickimi w Europie i USA. W trakcie swojej kariery akademickiej zajmował stanowiska na Ohio University, Athens, OH, USA, a także w School of Medicine, Yale University, New Haven, CT, USA, a obecnie jest profesorem wizytującym w Beckman Institute for Advanced Science and Technology, University of Illinois, Urbana-Champaign, IL, USA.
Dr n med. Marta Bednarek –absolwentka Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Master of Biznes Administration w Ochronie Zdrowia. Od ponad 12 lat związana z badaniami klinicznymi jako monitor badań klinicznych oraz projekt manager. Wykładowca akademicki, szkoleniowiec, praktyk. Aktualnie adiunkt w II Zakładzie Radiologii, autorka publikacji (IF=17,1) z zakresu białek szoku termicznego w chorobach autoimmunologicznych oraz badań molekularnych. Członek GCP, PTHIT oraz PLRG.
Prof. dr hab. Iwona Dobrucka – uzyskała doktorat z chemii na Uniwersytecie Ohio w Athens w 2004 r. oraz tytuł magistra bioinżynierii na Uniwersytecie Technicznym we Wrocławiu i Uniwersytecie Technicznym w Hamburgu w Niemczech. Przed dołączeniem do Beckman Institute w 2011 r., gdzie kieruje Laboratorium Obrazowania Molekularnego (MIL) w Biomedical Imaging Center (BIC), szkoliła się z biologii raka w Katedrze Terapii Promacyjnej w Yale University School of Medicine w New Haven, Connecticut. Do jej zainteresowań należą takie obszary badawcze jak:
obrazowanie molekularne
molekularny PET-CT
sondy bioobrazowe nanocząsteczkowe
nanosensory
diagnostyka optyczna w przypadku raka.
Obecnie skupia się na badaniu interakcji między tradycyjnymi lekami przeciwnowotworowymi a uzupełniającymi lekami alternatywnymi (CAM) stosowanymi przez pacjentów chorych na raka.
Lek. Łukasz Więch – Jestem lekarzem specjalistą zdrowia publicznego z ponad 15-letnim doświadczeniem w badaniach klinicznych oraz szeroką ekspertyzą w zarządzaniu ochroną zdrowia. Moje zainteresowania obejmują zarządzanie zmianą, edukację menedżerską, rozwój organizacyjny oraz etykę w badaniach klinicznych. Obecnie pełnię funkcję Dyrektora Medycznego w sieci ośrodków Synexus Polska, gdzie odpowiadam za rozwój zespołu lekarskiego, jakość prowadzonych badań i bezpieczeństwo pacjentów w badaniach klinicznych. Jestem również liderem studiów w obszarze zdrowia na Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie przez lata kształciłem ponad 2000 absolwentów, rozwijając ich kompetencje w zakresie zarządzania w ochronie zdrowia i badań klinicznych. Jako certyfikowany trener zaawansowanej gry symulacyjnej SysTeamsChange®, wspieram menedżerów i organizacje w rozwijaniu praktycznych umiejętności wprowadzania i zarządzania zmianą, szczególnie w obszarze zdrowia. Swoje szkolenia opieram na wiedzy naukowej, własnych doświadczeniach menadżerskich oraz ekspertyzie zgromadzonej podczas licznych prowadzonych szkoleń i projektów doradczych. Prowadzę również prace badawcze, koncentrując się na wykorzystaniu gier symulacyjnych jako narzędzia edukacyjnego w procesach zarządzania, co pozwala mi łączyć teorię z praktyką i wyznaczać nowe kierunki rozwoju w tej dziedzinie. Wierzę, że kluczem do lepszej przyszłości ochrony zdrowia jest edukacja, innowacja i współpraca – dlatego działam na styku nauki, biznesu i praktyki klinicznej, aby tworzyć wartość dla pacjentów, profesjonalistów i organizacji.
Dr Łukasz Kozera, dyplomowany specjalista medycyny laboratoryjnej, ukończył Wydział Medycyny Laboratoryjnej i Biotechnologii. W latach 2005-2008 ukończył studia doktoranckie w Instytucie Badań Sercowo-Naczyniowych na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu w Leeds w Wielkiej Brytanii. Po ukończeniu studiów pracował w Klinice Reumatologii w Instytucie Medycyny Molekularnej (Leeds), gdzie zarządzał bankiem tkanek i programem badań przesiewowych biomarkerów w chorobach reumatoidalnych. W 2011 roku wrócił do Polski i założył jeden z pierwszych biobanków populacyjnych, który powstał w ramach Instytutu PORT Łukasiewicza we Wrocławiu. W 2017 roku biobank ten zaczął funkcjonować jako Krajowy Węzeł Biobankowania. Utworzył program badań przesiewowych w celu wykrywania chorób sercowo-naczyniowych wśród mieszkańców Dolnego Śląska, w którym przebadano 8000 osób z Polski. W latach 2013-2019 pełnił funkcję krajowego koordynatora biobankowania w reż. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a w latach 2017-2020 był dyrektorem Krajowego Węzła Biobankowania. Jego wysiłki zaowocowały wprowadzeniem Polski do BBMRI-ERIC w 2017 r. i uzyskaniem dofinansowania na utworzenie sieci biobankowania BBMRI.pl. Od stycznia 2020 r. pracuje w BBMRI-ERIC jako kierownik naukowy odpowiedzialny za utworzenie Cyprus Biobank w imieniu swojej organizacji. W 2022 r. został kierownikiem Centrum Diagnostyki Laboratoryjnej w Szpitalu św. Łukasza w Bolesławcu, gdzie zapewnia merytoryczny nadzór i zarządzanie szpitalnym laboratorium diagnostycznym wykonującym ponad milion testów rocznie.
Dr Adrianna Radulska – doktor nauk chemicznych Uniwersytetu Gdańskiego ze stażem podoktorskim za granicą (Uniwersytet Sherbrooke, Kanada) i krajowymi na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym (GUMed). Od 2018 roku zatrudniona jako specjalista ds. biobankowania, chemii analitycznej i analityki klinicznej, a obecnie jako adiunkt w Zakładzie Medycznej Diagnostyki Laboratoryjnej GUMed. Od kilku lat członek Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Laboratoryjnej. Wykładowca akademicki z 12 – letnim doświadczeniem z zakresu biochemii, farmacji klinicznej, toksykologii i biobankowania na kierunku lekarskim, farmacji oraz analityce medycznej. Obszar badawczy obejmuje technikę spektrometrii mas do badań nad lekami, ich farmakokinetyką, terapią monitorowaną i poszukiwaniem biomarkerów chorób sercowo – naczyniowych. Obszar zainteresowań poszerzyła o Zarządzanie Jakością, Biobankowanie i Niekomercyjne Badania kliniczne odbywając liczne szkolenia i certyfikowane warsztaty organizowane m.in. przez Agencję Badań Medycznych, BBMRI.pl czy BBMRI.ERIC. Pełni funkcje Pełnomocnika ds. Jakości w zakresie biobankowania w Zakładzie Medycznej Diagnostyki Laboratoryjnej GUMed i nadzorowała wdrożenie „Standardów jakości dla biobanków polskich v. 2.00” w Biobanku Fahrenheit’a BBMRI.pl. Od kilku lat bierze udział w realizacji niekomercyjnych badań klinicznych realizowanych w GUMed w zakresie planowania, przygotowania dokumentacji, elektronicznej karty pacjenta (eCRF), analiz oraz prowadzenia i raportowania.
Warunek uzyskania dyplomu
Warunkiem koniecznym do uzyskania dyplomu ukończenia studiów jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć oraz przygotowanie i obrona pracy dyplomowej w postaci prezentacji.
Temat pracy dyplomowej musi zostać zatwierdzony przez kierownika merytorycznego kierunku KLIN-BAD.
Wiedza, umiejętności i kompetencje
Uczestnik/Uczestniczka dowie się:
– czym są badania kliniczne i jakim regulacjom prawnym i etycznym podlegają
– jak przygotować projekt badania klinicznego – od pomysłu do raportu końcowego
– jak zarejestrować badanie kliniczne, przed i po 14 kwietnia 2023 r.
– w jaki sposób realizować badania kliniczne – jak prawidłowo pozyskać świadomą zgodę od uczestnika badania klinicznego, jakie są konsekwencje odstępstwa od protokołu, jakie ryzyka towarzyszą realizacji badań klinicznych
– czym są zdarzenia niepożądane w badaniach klinicznych
– czym jest jakość w badaniach klinicznych i jak prawidłowo zbierać dane z badań klinicznych
– jaką rolę w badaniu klinicznym pełni Główny Badacz i jakie są jego obowiązki
– czym jest Centrum Wsparcia Badań Klinicznych
– czym jest biobankowanie ludzkiego materiału biologicznego
– jak zarządzać biobankiem
– czym jest gromadzenie danych w biobanku
Uczestnik/Uczestniczka będzie potrafił (a):
- Projektować i zarządzać badaniami klinicznymi, w tym:
- Przygotować i prowadzić badania kliniczne: Umiejętność projektowania badań, opracowywania protokołów, dobierania odpowiednich metod badawczych.
- Zarządzać badaniami klinicznymi: Planowanie i koordynowanie różnych etapów badania, od rekrutacji uczestników po zbieranie i analizowanie danych.
- Monitorować postęp badań: Ocena wyników i zapewnianie zgodności z przepisami, regulacjami i zasadami etycznymi.
- Korzystać z regulacji prawnych i etycznych
- Etyka badań klinicznych: Znajomość zasad etyki w badaniach z udziałem ludzi, w tym poszanowanie praw uczestników badań, ich zgoda na udział oraz zapewnienie ochrony danych osobowych.
- Prawo i przepisy dotyczące badań klinicznych: Znajomość międzynarodowych standardów, takich jak Dobre Praktyki Kliniczne (GCP), a także krajowych regulacji dotyczących badań biomedycznych.
- Uczestnik/czka zdobędzie umiejętność organizowania i zarządzania zbiorami próbek biologicznych, takich jak krew, tkanki, DNA, które są wykorzystywane w badaniach naukowych
- Uczestnik/czka będzie rozumiał/a proces zbierania, przechowywania, transportu i analizy próbek, zgodnie z odpowiednimi normami
- Uczestnik/czka zdobędzie umiejętność pracy z danymi biomedycznymi pochodzącymi z biobanków, archiwizacji, klasyfikacji i wykorzystywania ich w badaniach.
- Uczestnik/czka zdobędzie umiejętność stosowania odpowiednich metod statystycznych do analizy wyników badań, w tym analiz przeprowadzonych na próbkach biologicznych.
- Uczestnik/czka zdobędzie umiejętność przygotowywania raportów z badań, prezentacji naukowych i wyników w formie publikacji.
- Uczestnik/czka zdobędzie umiejętność współpracy z zespołami interdyscyplinarnymi: lekarzami, naukowcami, specjalistami z zakresu farmacji, bioinformatyki, a także przedstawicielami przemysłu farmaceutycznego i biotechnologicznego.
- Uczestnik/czka zdobędzie umiejętność zarządzania projektami badawczymi: Koordynowanie działań zespołu, zarządzanie budżetem projektu badawczego oraz organizowanie procesu przeprowadzania badań.