Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Dobra Praktyka Badań Klinicznych dla Badaczki i Badacza (KLIN-BAD)

Badania kliniczne i biobankowanie (KLIN-BAD) 

trzysemestralne studia podyplomowe 

Ewa Schmidt - Kierownik merytoryczny kierunku KLIN-BAD

Ewa Schmidt,  absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, wieloletni pracownik Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, w obszarze projektów B+R oraz niekomercyjnych badań klinicznych. Project Manager w niekomercyjnych badaniach klinicznych. Obecnie Główny Specjalista ds. projektów w AMiSNS. Absolwentka licznych studiów, w tym Studiów Podyplomowych „Niekomercyjne Badania Kliniczne – projektowanie, realizacja i zarządzanie” oraz wielu kursów i szkoleń z zakresu badań klinicznych organizowanych m.in. przez Agencję Badań Medycznych. W wolnym czasie pasjonatka układania puzzli, zwłaszcza tych powyżej 1000 elementów oraz dobrej literatury.

Grupa docelowa

 

  1. Absolwenci kierunków medycznych
  • Lekarze, farmaceuci, pielęgniarki oraz inni specjaliści z zakresu nauk medycznych, którzy chcą poszerzyć swoje kompetencje w zakresie badań klinicznych i biobankowania.
  • Pracownicy szpitali, klinik, laboratoriów medycznych, którzy chcą zdobyć wiedzę na temat organizacji i prowadzenia badań klinicznych.
  1. Absolwenci kierunków biologicznych i biotechnologicznych
  • Biolodzy, biotechnolodzy, chemicy i specjaliści z dziedziny nauk biologicznych, którzy chcą zgłębić tematykę badań biomedycznych oraz biobankowania.
  • Osoby pracujące w laboratoriach badawczych, biotechnologicznych firmach, które planują rozwój kariery w kontekście zbierania, przetwarzania i analizowania próbek biologicznych.
  1. Specjaliści z zakresu farmacji
  • Farmaceuci, którzy pracują w branży farmaceutycznej i chcą poszerzyć swoje umiejętności w zakresie badań klinicznych oraz zarządzania biobankami.
  • Osoby zajmujące się rozwojem nowych leków, które chcą zdobyć praktyczną wiedzę na temat badań klinicznych i przechowywania próbek.
  1. Specjaliści z zakresu bioinformatyki i analizy danych
  • Osoby zajmujące się analizą danych biomedycznych i bioinformatycznych, które chcą zdobyć dodatkową wiedzę w zakresie badań klinicznych i biobankowania.
  • Data scientists, analitycy danych, którzy pracują z danymi biomedycznymi i chcą zdobyć umiejętności związane z organizowaniem badań klinicznych.
  1. Pracownicy przemysłu farmaceutycznego, biotechnologicznego i CRO
  • Osoby pracujące w firmach farmaceutycznych, biotechnologicznych oraz w organizacjach zajmujących się zlecaniem i prowadzeniem badań klinicznych (Contract Research Organizations – CRO), które chcą pogłębić swoją wiedzę na temat procedur i zarządzania badaniami.
  • Menedżerowie projektów badawczych, koordynatorzy badań klinicznych, osoby odpowiedzialne za organizację i zarządzanie badaniami.
  1. Specjaliści zajmujący się zarządzaniem badaniami klinicznymi
  • Osoby pracujące jako koordynatorzy badań, menedżerowie projektów, którzy chcą uzyskać specjalistyczną wiedzę na temat prowadzenia badań klinicznych i zarządzania biobankami.
  • Pracownicy instytucji zajmujących się oceną zgodności z regulacjami prawnymi oraz jakości badań (np. audytorzy, inspektorzy).
  1. Naukowcy i badacze z innych dziedzin
  • Osoby prowadzące badania naukowe w dziedzinach pokrewnych, takich jak biologia molekularna, genetyka, medycyna precyzyjna, którzy chcą rozszerzyć swoje kompetencje w obszarze badań klinicznych i biobankowania.
  • Badacze planujący realizację projektów naukowych, które wymagają współpracy z biobankami lub przeprowadzenia badań klinicznych.
Wymagania od uczestników i uczestniczek

 – od kandydatów/ek oczekujemy wyższego wykształcenia, głównie w obszarze biomedycznym (lekarze, pielęgniarki, farmaceuci, diagności laboratoryjni, itp.)

– nie wykluczamy kandydatów posiadających wyższe wykształcenie w innych obszarach, ale w tym przypadku wymagane jest co najmniej dwu letnie doświadczenie w pracy w obszarze biomedycznym (Koordynatorzy badań klinicznych, Monitorzy badań klinicznych, itp.)

Przebieg studiów

Program studiów obejmuje 23 zjazdy w ciągu trzech semestrów, w tym:

– zajęcia teoretyczne realizowane on-line

– zajęcia praktyczne realizowane w trybie hybrydowym, w tym dwudniowa wizyta studyjna, w trakcie każdej edycji studiów

Łącznie zaplanowane są 352 godziny, w tym:

158 godzin wykładów

194 godziny warsztatów

W trakcie studiów zaplanowane są trzy certyfikowane szkolenia.

Program studiów podzielony jest na VI modułów tematycznych:

Moduł I – Etyczne i prawne aspekty prowadzenia badań klinicznych (w tym 22 godziny wykładów i 2 godziny warsztatów)

Moduł II – Projektowanie i rejestracja badania klinicznego (w tym 24 godziny wykładów i 32 godziny warsztatów)

Moduł III – Zarządzanie badaniem klinicznym (w tym 32 godziny wykładów i 40 godzin warsztatów)

Moduł IV – Główny badacz, Koordynator, Centrum Wsparcia Badań Klinicznych (w tym 16 godzin wykładów i 16 godzin warsztatów)

Moduł V – Biobankowanie (w tym 64 godziny wykładów i 84 godziny warsztatów)

Moduł VI – Umiejętności praktyczne. Projekt własny. Prezentacje. (20 godzin warsztatów)

Zaplanowano dwudniową wizytę studyjną w jednym z krajowych Centrów Wsparcia Badań Klinicznych, która odbędzie się w II kwartale 2026 r. Termin wizyty może przypaść na dni robocze. Termin jest zależny od instytucji, w której odbędzie się wizyta. Studenci otrzymają zwrot kosztów dojazdu i noclegu.

I edycja studiów rozpocznie się w marcu 2025 r. i potrwa do czerwca 2026 r.

II edycja studiów rozpocznie się w październiku 2025 r. i potrwa do lutego 2027 r.

I EDYCJA:

Harmonogram zjazdów stacjonarnych:

Zjazdy stacjonarne będą realizowane w godz. 9:00 – 17:00.

  • 29 – 30 marca 2025 r. (sobota–niedziela)
  • 12 – 13 kwietnia 2025 r. (sobota – niedziela)
  • 4-5 października 2025 r. (sobota – niedziela)
  • 20–21 grudnia 2025 r. (sobota–niedziela)
  • 10-11 stycznia 2026 r. (sobota – niedziela)
  • 24-25 stycznia 2026 r. (sobota – niedziela)
  • 28 lutego – 1 marca 2026 r. (sobota – niedziela)
  • 28–29 marca 2026 r. (sobota–niedziela)
  • 11-12 kwietnia 2026 r. (sobota – niedziela)
  • 25-26 kwietnia 2026 r. (sobota – niedziela)

Harmonogram zajęć on-line:

Zajęcia on-line będą realizowane w godz. 9:00 – 17:00

  • 1–2 marca 2025 r. (sobota–niedziela)
  • 15–16 marca 2025 r. (sobota–niedziela)
  • 26–27 kwietnia 2025 r. (sobota–niedziela)
  • 10–11 maja 2025 r. (sobota–niedziela)
  • 24–25 maja 2025 r. (sobota–niedziela)
  • 7-8 czerwca 2025 r. (sobota – niedziela)
  • 18-19 października 2025 r. (sobota – niedziela)
  • 8 – 9 listopada 2025 r. (sobota-niedziela)
  • 22–23 listopada 2025 r. (sobota–niedziela)
  • 6–7 grudnia 2025 r. (sobota–niedziela)
  • 14-15 marca 2026 r. (sobota – niedziela)
Tematyka studiów

TEMATYKA ZAJĘĆ

  1. Etyczne i prawne aspekty badań klinicznych: podczas realizacji I modułu studenci poznają historię badań klinicznych w Polsce i na świecie. Omówione zostaną kluczowe przepisy prawne i regulacje dotyczące rozpoczęcia i prowadzenia badań klinicznych, w tym związane z procedurami, protokołami i rekrutacją pacjentów, itp. Umowy i dokumentacja prawna w procesie badania klinicznego. Etyka i zasady etyczne w prowadzeniu badań klinicznych: Wyjaśnienie etycznych wytycznych i standardów, jakie powinny być przestrzegane przez badaczy w trakcie badań klinicznych, włączając w to etyczne aspekty rekrutacji, uzyskiwania świadomej zgody na udział i raportowania wyników. Poruszone będą aspekty ochrony danych osobowych.

W ramach modułu I możliwe będzie uzyskanie Certyfikatu GCP (Good Clinical Practice).

Liczba zajęć: 20 godzin wykładów i 2 godziny warsztatów.

  1. Projektowanie i rejestracja badania klinicznego: omówiony zostanie proces przygotowania protokołu badania klinicznego, w tym wybór metod badawczych, przygotowanie budżetu badania klinicznego oraz rejestracji badania klinicznego. Studenci zapoznają się metodami zarządzania badaniami klinicznymi, poznają ryzyka jakie mogą pojawić się w trakcie realizacji badania i jak nimi zarządzać i jak je minimalizować. Ważnym elementem zajęć będzie omówienie tematyki jakości w badaniach klinicznych.

Liczba zajęć: 24 godziny wykładów i 32 godziny warsztatów.

  1. Zarządzanie badaniem klinicznym: w ramach modułu III studenci będą mogli dowiedzieć się jaką rolę w badaniach klinicznych pełni Sponsor badania, czym jest Contract Research Organization. Omówione zostanie znaczenie procesu zbierania danych z badań klinicznych i obserwacyjnych, w oparciu o technologię elektronicznych formularzy raportujących (eCRF). Przeprowadzone zostaną warsztaty z zakresu użytkowania oprogramowania dostawcy zewnętrznego. Studenci poznają tajniki negocjowania umów, zarówno z perspektywy ośrodka badawczego jak i zespołu badawczego. Omówiona zostanie strategia rekrutacji uczestników do badania klinicznego, kryteriów włączenia i wyłączenia, procedur skriningowych oraz zapewnienie odpowiedniej liczby pacjentów dla badania.

Wykładowca wyjaśni kluczowe etapy procesu uzyskiwania świadomej zgody na uczestnictwo w badaniu klinicznym, a także omówi etyczne aspekty tego procesu. Omówione zostaną procedury monitorowania i raportowania działań niepożądanych oraz innych zagrożeń dla bezpieczeństwa uczestników badania klinicznego stosujących badany produkt leczniczy. Studenci dowiedzą się, czym jest odstępstwo od protokołu i jakie są tego konsekwencje, jak wygląda proces rozliczenia ośrodka badawczego, na czym polega monitoring badania klinicznego oraz na czym polega proces raportowania wyników badania klinicznego i ich publikacja.

Liczba zajęć: 32 godziny wykładów i 40 godzin warsztatów

  1. Główny badacz, koordynator, centrum wsparcia badań klinicznych: studenci zapoznają się z rolą i obowiązkami Głównego Badacza, Koordynatora w badaniach klinicznych oraz dowiedzą się czym jest Centrum Wsparcia Badań Klinicznych. W ramach tego modułu zostanie przeprowadzona dwudniowa wizyta studyjna w jednym z CWBK w Polsce.

Liczba zajęć: 16 godzin wykładów i 16 godzin warsztatów.

  1. Biobankowanie: studenci zapoznają się z ideą biobankowania, poznają nowoczesne narzędzia w zarządzaniu biobankiem. Omówione zostaną prawne i etyczne aspekty pobierania ludzkiego materiału biologicznego. Przedstawione zostanie funkcjonowanie biobanków w Polsce i Europie. W ramach zajęć warsztatowych zostaną przeprowadzone dwa szkolenia: w zakresie wymagań normy ISO 9001:2015 – zarządzanie jakości oraz w zakresie wymagań Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wg ISO/IEC 27001:2022. Szkolenia zostaną zakończone uzyskaniem certyfikatów. Studenci dowiedzą się czym jest gromadzenie danych zagregowanych a danych rozporoszonych – BBMRI-ERIC i co oznacza podejście europejskie do danych, czym są wysokorozdzielcze dane obrazowe – biobankowanie danych obrazowych oraz czym jest wirtualny mikroskop.

Liczba zajęć: 64 godziny wykładów i 84 godziny warsztatów

  1. Umiejętności praktyczne. Projekt własny. Prezentacje: W ramach modułu VI studenci przedstawią przygotowaną w grupach 2-3 osobowych prezentację opartą na literaturze przedmiotu oraz studium przypadku obejmującego tematykę przeprowadzonych zajęć.

Liczba zajęć: 20 godzin warsztatów

Wykładowcy

Prof. dr hab. Jakub Pawlikowski – absolwent Wydziału Lekarskiego Akademii Medycznej w Lublinie oraz wydziału Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Ukończył również studia doktoranckie na Wydziale Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL. Pracuje jako profesor w Katedrze Nauk Humanistycznych i Medycyny Społecznej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe jako nauczyciel akademicki, badacz i menedżer. Pracował w Katedrze Etyki i Filozofii Człowieka Uniwersytetu Medycznego w Lublinie (2008-2016), następnie był kierownikiem Katedry Medycyny Społecznej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie (2017-2019) i dziekanem Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie (2019-2020). Był również profesorem wizytującym w T.H. Chan School of Public Health, Harvard University, Boston, USA (2016-2017). Jest członkiem założycielem Polskiego Towarzystwa Bioetycznego, wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Opieki Duchowej w Medycynie. Posiada doświadczenie w pracy w międzynarodowych gremiach eksperckich (EUREC- European Network of Research Ethics Committees, BBMRI.ERIC – członek zespołu ekspertów ds. etyki, prawa i kwestii społecznych w Biobanking and Biomolecular Resources Research Infrastructure – European Research Infrastructure Consortium) oraz krajowych zespołach eksperckich powołanych przez towarzystwa naukowe (Polskie Towarzystwo Internistów, Polskie Towarzystwo Pediatryczne) i instytucje państwowe (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji). Jest również członkiem Rad Naukowych: Narodowego Instytutu Kardiologii, Polskiego Instytutu Medycyny Opartej na Faktach oraz Centrum Bioetyki przy Naczelnej Radzie Lekarskiej. Od 2023 roku jest członkiem Naczelnej Komisji Bioetycznej. Jest autorem i współautorem ponad 150 artykułów naukowych w polskich i zagranicznych czasopismach naukowych, autorem lub współautorem 3 monografii. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje na etyce medycznej, etyce badań, prawie medycznym i duchowości w ochronie zdrowia.

Dr Dorota Krekora-Zając – Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Szkołę Prawa Włoskiego i Europejskiego organizowaną przez Uniwersytet w Katanii oraz podyplomowa studia z Kanonicznego Prawa Małżeńskiego organizowane przez Uniwersytet Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie. Jest radczynią prawną i adiunktką w Katedrze Prawa Cywilnego Porównawczego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w prawie cywilnym, prawnych aspektach prowadzenia badań biomedycznych, biobankowania oraz przetwarzania danych osobowych (w tym wdrażaniem RODO oraz pracami nad EHDS). Jest autorką szeregu publikacji z zakresu prawa cywilnego, prawa biomedycznego, prawa ochrony danych osobowych oraz prawa rodzinnego. Współpracuje z biobankami polskimi i europejskimi w ramach konsorcjum BBMRI.pl, Polskiej Sieci Biobanków oraz BBMRI-ERIC (Biobanking and Biomolecular Recourse European Research Infrastructure). W ramach prac w grupie ELSI BBMRI.pl współtworzyła projekt kodeksu postępowania dla biobanków w Polsce oraz założenia do ustawy o biobankowaniu, w tym przygotowywała opinie prawne dot. Biobankowania. Jest prelegentką na wielu konferencjach krajowych i międzynarodowych. Prowadzi szkolenia i warsztaty z prawnych aspektów prowadzania badań biomedycznych, normy ISO 20387:2018, prawnych aspektów przetwarzania danych osobowych oraz biobankowania. W ramach konsorcjum BBMRI.ERIC współtworzy kodeks postepowania dla badań dotyczący zdrowia. Prowadzi międzynarodowe badania nad europejskimi zasadami funkcjonowania komisji bioetycznych w ramach grupy TF Rec pod przewodnictwem Sary Casati. Jest członkiem grupy ELSI oraz ELSI Helpdesk BBMRI. ERIC. Brała udział w amerykańskich projektach badawczych: International Direct-to-Participant (DTP) Genomic Research oraz General Principles of Ethical Conduct of Health Research Involving Children finansowanych przez U.S. National Institutes of Health oraz w projektach europejskich takich jak CHIP ME Citizen’s Health through public-private Initiatives: Public health, Market and Ethical perspectives – CHIP ME (COST Action IS1303).

Prof. dr hab. n med. Leszek Kalinowski –  jest doświadczonym badaczem w dziedzinie chemii klinicznej i medycyny laboratoryjnej. Jest profesorem medycyny na Uniwersytecie Medycznym w Gdańsku (GUMed), a także profesorem w Katedrze Mechaniki Materiałów i Konstrukcji, Centrum BioTechMed na Politechnice Gdańskiej, Fahrenheit Union of Universities w Gdańsku, Polska. Jest kierownikiem Zakładu Medycznej Diagnostyki Laboratoryjnej i Katedry Analityki Klinicznej w GUMed. Jest pionierem biobankowania w Polsce i współzałożycielem Polskiej Sieci Biobankowania BBMRI.pl (Biobanking and BioMolecular Resources Research Infrastructure in Poland), a także Fahrenheit’s Biobank BBMRI.pl w GUMed. W latach 2016-2021 pełnił funkcję zastępcy krajowego koordynatora ds. biobankowania i krajowego współprzedstawiciela Konsorcjum Polskiej Sieci Biobanków (BBMRI.pl). Obecnie pełni funkcję krajowego koordynatora ds. chorób rzadkich w Polsce i jest aktywnym członkiem wielu grup roboczych w BBMRI.eu. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na nowych podejściach do medycyny spersonalizowanej w chorobach cywilizacyjnych, w szczególności pogłębianiu podstawowej wiedzy na temat patofizjologii śródbłonka, a także umożliwieniu ukierunkowanej diagnostyki molekularnej i interwencji farmakologicznych. Posiada duże doświadczenie w przedklinicznych i klinicznych badaniach translacyjnych, w tym we współpracy międzynarodowej z wiodącymi ośrodkami akademickimi w Europie i USA. W trakcie swojej kariery akademickiej zajmował stanowiska na Ohio University, Athens, OH, USA, a także w School of Medicine, Yale University, New Haven, CT, USA, a obecnie jest profesorem wizytującym w Beckman Institute for Advanced Science and Technology, University of Illinois, Urbana-Champaign, IL, USA.

Dr n med. Marta Bednarek –absolwentka Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Master of Biznes Administration w Ochronie Zdrowia. Od ponad 12 lat związana z badaniami klinicznymi jako monitor badań klinicznych oraz projekt manager. Wykładowca akademicki, szkoleniowiec, praktyk. Aktualnie adiunkt w II Zakładzie Radiologii, autorka publikacji (IF=17,1) z zakresu białek szoku termicznego w chorobach autoimmunologicznych oraz badań molekularnych. Członek GCP, PTHIT oraz PLRG.

Prof. dr hab. Iwona Dobrucka – uzyskała doktorat z chemii na Uniwersytecie Ohio w Athens w 2004 r. oraz tytuł magistra bioinżynierii na Uniwersytecie Technicznym we Wrocławiu i Uniwersytecie Technicznym w Hamburgu w Niemczech. Przed dołączeniem do Beckman Institute w 2011 r., gdzie kieruje Laboratorium Obrazowania Molekularnego (MIL) w Biomedical Imaging Center (BIC), szkoliła się z biologii raka w Katedrze Terapii Promacyjnej w Yale University School of Medicine w New Haven, Connecticut. Do jej zainteresowań należą takie obszary badawcze jak:

obrazowanie molekularne

molekularny PET-CT

sondy bioobrazowe nanocząsteczkowe

nanosensory

diagnostyka optyczna w przypadku raka.

Obecnie skupia się na badaniu interakcji między tradycyjnymi lekami przeciwnowotworowymi a uzupełniającymi lekami alternatywnymi (CAM) stosowanymi przez pacjentów chorych na raka.

Lek. Łukasz Więch – Jestem lekarzem specjalistą zdrowia publicznego z ponad 15-letnim doświadczeniem w badaniach klinicznych oraz szeroką ekspertyzą w zarządzaniu ochroną zdrowia. Moje zainteresowania obejmują zarządzanie zmianą, edukację menedżerską, rozwój organizacyjny oraz etykę w badaniach klinicznych. Obecnie pełnię funkcję Dyrektora Medycznego w sieci ośrodków Synexus Polska, gdzie odpowiadam za rozwój zespołu lekarskiego, jakość prowadzonych badań i bezpieczeństwo pacjentów w badaniach klinicznych. Jestem również liderem studiów w obszarze zdrowia na Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie przez lata kształciłem ponad 2000 absolwentów, rozwijając ich kompetencje w zakresie zarządzania w ochronie zdrowia i badań klinicznych. Jako certyfikowany trener zaawansowanej gry symulacyjnej SysTeamsChange®, wspieram menedżerów i organizacje w rozwijaniu praktycznych umiejętności wprowadzania i zarządzania zmianą, szczególnie w obszarze zdrowia. Swoje szkolenia opieram na wiedzy naukowej, własnych doświadczeniach menadżerskich oraz ekspertyzie zgromadzonej podczas licznych prowadzonych szkoleń i projektów doradczych.  Prowadzę również prace badawcze, koncentrując się na wykorzystaniu gier symulacyjnych jako narzędzia edukacyjnego w procesach zarządzania, co pozwala mi łączyć teorię z praktyką i wyznaczać nowe kierunki rozwoju w tej dziedzinie. Wierzę, że kluczem do lepszej przyszłości ochrony zdrowia jest edukacja, innowacja i współpraca – dlatego działam na styku nauki, biznesu i praktyki klinicznej, aby tworzyć wartość dla pacjentów, profesjonalistów i organizacji.

Dr Łukasz Kozera, dyplomowany specjalista medycyny laboratoryjnej, ukończył Wydział Medycyny Laboratoryjnej i Biotechnologii. W latach 2005-2008 ukończył studia doktoranckie w Instytucie Badań Sercowo-Naczyniowych na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu w Leeds w Wielkiej Brytanii. Po ukończeniu studiów pracował w Klinice Reumatologii w Instytucie Medycyny Molekularnej (Leeds), gdzie zarządzał bankiem tkanek i programem badań przesiewowych biomarkerów w chorobach reumatoidalnych. W 2011 roku wrócił do Polski i założył jeden z pierwszych biobanków populacyjnych, który powstał w ramach Instytutu PORT Łukasiewicza we Wrocławiu. W 2017 roku biobank ten zaczął funkcjonować jako Krajowy Węzeł Biobankowania. Utworzył program badań przesiewowych w celu wykrywania chorób sercowo-naczyniowych wśród mieszkańców Dolnego Śląska, w którym przebadano 8000 osób z Polski. W latach 2013-2019 pełnił funkcję krajowego koordynatora biobankowania w reż. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a w latach 2017-2020 był dyrektorem Krajowego Węzła Biobankowania. Jego wysiłki zaowocowały wprowadzeniem Polski do BBMRI-ERIC w 2017 r. i uzyskaniem dofinansowania na utworzenie sieci biobankowania BBMRI.pl. Od stycznia 2020 r. pracuje w BBMRI-ERIC jako kierownik naukowy odpowiedzialny za utworzenie Cyprus Biobank w imieniu swojej organizacji. W 2022 r. został kierownikiem Centrum Diagnostyki Laboratoryjnej w Szpitalu św. Łukasza w Bolesławcu, gdzie zapewnia merytoryczny nadzór i zarządzanie szpitalnym laboratorium diagnostycznym wykonującym ponad milion testów rocznie.

Dr Adrianna Radulska – doktor nauk chemicznych Uniwersytetu Gdańskiego ze stażem podoktorskim za granicą (Uniwersytet Sherbrooke, Kanada) i krajowymi na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym (GUMed). Od 2018 roku zatrudniona jako specjalista ds. biobankowania, chemii analitycznej i analityki klinicznej, a obecnie jako adiunkt w Zakładzie Medycznej Diagnostyki Laboratoryjnej GUMed. Od kilku lat członek Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Laboratoryjnej. Wykładowca akademicki z 12 – letnim doświadczeniem z zakresu biochemii, farmacji klinicznej, toksykologii i biobankowania na kierunku lekarskim, farmacji oraz analityce medycznej. Obszar badawczy obejmuje technikę spektrometrii mas do badań nad lekami, ich farmakokinetyką, terapią monitorowaną i poszukiwaniem biomarkerów chorób sercowo – naczyniowych. Obszar zainteresowań poszerzyła o Zarządzanie Jakością, Biobankowanie i Niekomercyjne Badania kliniczne odbywając liczne szkolenia i certyfikowane warsztaty organizowane m.in. przez Agencję Badań Medycznych, BBMRI.pl czy BBMRI.ERIC. Pełni funkcje Pełnomocnika ds. Jakości w zakresie biobankowania w Zakładzie Medycznej Diagnostyki Laboratoryjnej GUMed i nadzorowała wdrożenie „Standardów jakości dla biobanków polskich v. 2.00” w Biobanku Fahrenheit’a BBMRI.pl. Od kilku lat bierze udział w realizacji niekomercyjnych badań klinicznych realizowanych w GUMed w zakresie planowania, przygotowania dokumentacji, elektronicznej karty pacjenta (eCRF), analiz oraz prowadzenia i raportowania.

Warunek uzyskania dyplomu

Warunkiem koniecznym do uzyskania dyplomu ukończenia studiów jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć oraz przygotowanie i obrona pracy dyplomowej w postaci prezentacji.

Temat pracy dyplomowej musi zostać zatwierdzony przez kierownika merytorycznego kierunku KLIN-BAD.

Wiedza, umiejętności i kompetencje

Uczestnik/Uczestniczka dowie się:

– czym są badania kliniczne i jakim regulacjom prawnym i etycznym podlegają

– jak przygotować projekt badania klinicznego – od pomysłu do raportu końcowego

– jak zarejestrować badanie kliniczne, przed i po 14 kwietnia 2023 r.

– w jaki sposób realizować badania kliniczne – jak prawidłowo pozyskać świadomą zgodę od uczestnika badania klinicznego, jakie są konsekwencje odstępstwa od protokołu, jakie ryzyka towarzyszą realizacji badań klinicznych

– czym są zdarzenia niepożądane w badaniach klinicznych

– czym jest jakość w badaniach klinicznych i jak prawidłowo zbierać dane z badań klinicznych

– jaką rolę w badaniu klinicznym pełni Główny Badacz i jakie są jego obowiązki

– czym jest Centrum Wsparcia Badań Klinicznych

– czym jest biobankowanie ludzkiego materiału biologicznego

– jak zarządzać biobankiem

– czym jest gromadzenie danych w biobanku

Uczestnik/Uczestniczka będzie potrafił (a):

  1. Projektować i zarządzać badaniami klinicznymi, w tym:
  • Przygotować i prowadzić badania kliniczne: Umiejętność projektowania badań, opracowywania protokołów, dobierania odpowiednich metod badawczych.
  • Zarządzać badaniami klinicznymi: Planowanie i koordynowanie różnych etapów badania, od rekrutacji uczestników po zbieranie i analizowanie danych.
  • Monitorować postęp badań: Ocena wyników i zapewnianie zgodności z przepisami, regulacjami i zasadami etycznymi.
  1. Korzystać z regulacji prawnych i etycznych
  • Etyka badań klinicznych: Znajomość zasad etyki w badaniach z udziałem ludzi, w tym poszanowanie praw uczestników badań, ich zgoda na udział oraz zapewnienie ochrony danych osobowych.
  • Prawo i przepisy dotyczące badań klinicznych: Znajomość międzynarodowych standardów, takich jak Dobre Praktyki Kliniczne (GCP), a także krajowych regulacji dotyczących badań biomedycznych.
  1. Uczestnik/czka zdobędzie umiejętność organizowania i zarządzania zbiorami próbek biologicznych, takich jak krew, tkanki, DNA, które są wykorzystywane w badaniach naukowych
  2. Uczestnik/czka będzie rozumiał/a proces zbierania, przechowywania, transportu i analizy próbek, zgodnie z odpowiednimi normami
  3. Uczestnik/czka zdobędzie umiejętność pracy z danymi biomedycznymi pochodzącymi z biobanków, archiwizacji, klasyfikacji i wykorzystywania ich w badaniach.
  4. Uczestnik/czka zdobędzie umiejętność stosowania odpowiednich metod statystycznych do analizy wyników badań, w tym analiz przeprowadzonych na próbkach biologicznych.
  5. Uczestnik/czka zdobędzie umiejętność przygotowywania raportów z badań, prezentacji naukowych i wyników w formie publikacji.
  6. Uczestnik/czka zdobędzie umiejętność współpracy z zespołami interdyscyplinarnymi: lekarzami, naukowcami, specjalistami z zakresu farmacji, bioinformatyki, a także przedstawicielami przemysłu farmaceutycznego i biotechnologicznego.
  7. Uczestnik/czka zdobędzie umiejętność zarządzania projektami badawczymi: Koordynowanie działań zespołu, zarządzanie budżetem projektu badawczego oraz organizowanie procesu przeprowadzania badań.